La caixa de sorpreses
La caixa de sorpreses és una activitat que es realitza a maternal A. En aquesta caixa hi viu la titella de l'aula.
La nostra mascota ens visita cada dilluns amb una sorpresa. Normalment és un objecte, llibre, cançó o poema. La sorpresa que ens porta la utilitzem per presentar el centre d'interès que es treballarà al llarg dels propers dies d'una manera molt globalitzada. El tema pot tenir una durada d'una o dures setmanes.
L'activitat s'inicia quan els alumnes, tots junts, desperten el titella. Un cop despert, s'inicia una conversa entre l'alumne, el titella i el mestre. El titella ens dóna pistes sobre què ens ha portat i els alumnes han d'endevinar què és. A partir d'aquí es desenvolupa una pluja d'idees sobre què sabem i de què pot tractar el tema. A mesura que es va desenvolupant l'activitat, la mestra guia la conversa per tal d'arribar a una conclusió: quin és el centre d'interès que s'enfocarà en les diferents activitats que realitzarem al llarg de la setmana.
La caixa de sorpreses és una activitat pedagògica que crida molt l'atenció dels alumnes. Ens ajuda a saber quins són els seus coneixements previs i, alhora, a introduir el nou tema tenint un significat per a ells a l'hora de treballar-lo.
El menjador a maternal A
L'hora del menjador està contemplada com a una activitat dirigida per tal de treballar diferents aprenentatges d'hàbits i d'autonomia. Aquests es presenten a principi de curs integrant al dia a dia una rutina senzilla i pautada, afavorint la seva autonomia.
En poc temps ho fan tot sols sota la supervisió de l'adult. Sense adonar-nos treballem molts dels objectius més importants de cada àrea.
La rutina s'inicia un cop tornem del pati. Abans de seure a taula cal que realitzem un seguit de pautes:
- Arribant a l'aula hem de fer una cuca per anar al lavabo i rentar-nos les mans. Recalquem que hem de tenir les mans ben netes per poder anar a dinar. En aquest moment treballem els hàbits d'higiene i d'autonomia.
- Després ens posem els pitets i seiem a la rotllana per llegir el menú. A principi de curs, la mestra dibuixa els diferents plats del menú a la pissarra i, més endavant, a partir del segon trimestre els transcrivim apropant als alumnes al món de l'escrit.
- Al mateix temps, hi ha 2 encarregats que s'ocupen de parar taula. Es tracta d'un dels càrrecs que realitzem durant la setmana i que s'alterna al llarg de curs.
- Tot seguit, anem a taula, on han de respectar un seguit de normes establertes: seure bé, utilitzar correctament els estris, tastar tots els aliments... Una de les normes més importants és esperar tranquil·lament a que tothom estigui servit i desitjar-nos 'bon profit'. També és un moment on s'estableix una relació diferent amb els companys i les mestres.
Per finalitzar, quan la mestra ho indica ens aixequem de taula, recollint-la i anem a penjar el pitet. Després, fem cuca per entrar al lavabo per fer un pipi i rentar-nos les dents.