Català / Español / Français / English  ·  TEL. +376837001 · EMAIL adord@educand.ad

Metodologia

innovamat


Dins del desplegament dels nostres programes per competències, a primera ensenyança, hem apostat per treballar amb INNOVAMAT a 1r i 2n cicle, ja que s'ajusta a les directrius del que ha de ser ensenyar matemàtiques de manera competencial. A banda de l'aprenentatge dels recursos matemàtics volem que l'alumnat desenvolupi els processos mentals que estructuren el pensament (Resoldre problemes, raonar, establir connexions i comunicar).

INNOVAMAT ens proposa 3 espais d'aprenentatge: (*Extret del web d'Innovamat)

  • Laboratori de nombres: on es treballa la numeració i el comptatge. Els continguts es presenten de manera cíclica amb un increment progressiu de la dificultat. Les sessions es divideixen en tres parts: A l'Escalfem posem en marxa el pensament matemàtic a través d'un joc o un petit repte, i el preparem per a la segona part: el Conversem. Aquí és on construïm el coneixement de forma manipulativa, a partir d'activitats guiades pel personal docent i molta conversa. I finalitzem la sessió amb l'Enregistrem, on posem a prova els coneixements construïts i fem el pas de la manipulació a l'abstracció.

  • Aventures: A les Aventures treballem la resta de blocs de contingut a través de reptes guiats i contextualitzats dins d'històries de ficció. Comencem la sessió amb un vídeo introductori on els nostres personatges es troben amb un repte matemàtic que cal resoldre. És a través d'aquest repte que generem un ambient de resolució de problemes en què afloren els aprenentatges competencials i les connexions de tota mena. El quadern esdevé l'eina que permet enregistrar les respostes o solucions i els processos matemàtics treballats al llarg de la sessió.

 

  • L'App: És l'entorn de pràctica sistemàtica on es consolida tot el que s'ha construït al Laboratori dels Nombres i les Aventures. L'aplicació s'autoadapta al nivell de cada infant i li ofereix un itinerari personalitzat. A més, proporciona al personal docent informació detallada sobre el progrés conceptual de cada infant i també de tot el grup, mitjançant un informe setmanal.

Característiques de la proposta:

  • Una seqüència d'activitats helicoidal (permet passar per un mateix aprenentatge diverses vegades per tal d'assegurar-lo).
  • Una proposta d'activitats motivadora i funcional que prioritza la pràctica productiva per sobre de la reproductiva.
  • Un aprenentatge per descobriment que partint d'una situació problema a resoldre planteja una activitat de manipulació, reflexió i discussió compartida. Aquesta interacció és la que possibilita la descoberta dels nous aprenentatges.
  • Una proposta que té en compte les connexions amb altres recursos de l'àrea així com amb els recursos d'altres àrees del coneixement, facilitant d'aquesta manera l'aprenentatge funcional.
  • La utilització de materials manipulatius que ajuden a aprendre conceptes matemàtics abstractes, treballant diverses formes de representació que ajuden a la comprensió (icònica, manipulativa i simbòlica).
  • L'atenció a la diversitat plantejant activitats de terra baix, sostre alt i parets àmplies:
  • Terra baix: vol dir que no hi ha barreres d'entrada i que qualsevol infant pot començar a pensar en el problema.
  • Sostre alt: vol dir que qualsevol alumne pot volar tan alt com vulgui, plantejant-se noves preguntes. 
  • Parets àmplies: vol dir que no hi ha un únic camí estret per resoldre un problema, sinó que hi ha diverses aproximacions possibles, amb diferents estratègies o representacions.

 

Tot plegat pretén ser una proposta que faci emocionar als nostres alumnes quan aprenen matemàtiques!