A l'escola, des del curs escolar 2015-2016 hem començat a sistematitzar l'aprenentatge cooperatiu amb dues finalitats: - Que els alumnes aprenguin més i millor - Que els alumnes aprenguin a cooperar quan treballen en equip i desenvolupin uns valors lligats a la cooperació (respecte, solidaritat, escolta activa, empatia, valoració dels altres...) |
Per entrenar els alumnes, en molts moments estructurem l'activitat de l'aula en grups reduïts que anomenem grups cooperatius. En aquests grups els alumnes s'ajuden els uns als altres a aprendre (a diferència d'estructures que potencien la individualitat o la competitivitat). Donat que volem que aprenguin bé a treballar en equip els ensenyem de manera sistemàtica a treballar de forma cooperativa i fem de la cooperació un contingut més d'aprenentatge: els ajudem a organitzar-se com a equip, a planificar el seu treball, a revisar el funcionament de l'equip de manera periòdica i a planificar de nou per avançar en aquest aprenentatge. |
També, per tal que el grup d'alumnes de l'aula pugui treballar de manera cooperativa els fem viure dinàmiques de cohesió per tal que passin de ser una simple col·lectivitat d'individus a ser una "petita comunitat d'aprenentatge" formada per individus que s'aprecien i s'ajuden.
Tot plegat ho portem a terme gràcies al programa Aprendre a Cooperar / Cooperar per Aprendre de la UVIC.