El treball per racons a primer cicle
A primer cicle dediquem un tems a l'aula al treball per racons.
Els racons són uns espais delimitats de la classe amb propostes d'activitats per a cada racó, amb materials manipulatius, on els nens individualment, per parelles o en petit grup, realitzen simultàniament diferents activitats d'aprenentatge.
Totes les activitats es presenten i s'expliquen als nens abans de deixar-les en el racó. Als racons hi ha activitats amb diferent grau de dificultat i diferents materials per tal que tots els nens, independentment del nivell d'aprenentatge, puguin anar-hi i realitzar-ne alguna autònomament.
El treball per racons permet i alhora exigeix un treball constant d'ordre i autonomia, i afavoreix el respecte i la cura dels materials i els espais, i fomenta l'hàbit de treballar autònomament alhora que educa els nens en la presa de decisions (triar racó, decidir l'activitat i la forma de realitzar-la...
Objectius del treball per racons:
Funcionament dels racons
El treball per racons autònoms el duem a terme durant dues sessions a la setmana, amb una durada de 30 a 45 minuts per sessió. És important mantenir un horari fix perquè els nens s'hi habituïn. Els racons que treballem són:
Hi ha cartells amb el nom dels racons penjats pels diferents espais de l'aula. En cadascun d'aquests racons els nens hi troben el material per a realitzar les diferents propostes d'activitats de forma autònoma.
Graelles de control
En una paret de la classe hi ha la graella general de control-freqüentació. Es tracta d'un quadre de doble entrada, de gran format, on hi ha, a la columna esquerra, el llistat del nom dels nens de la classe i a la part superior els símbols dels diferents racons.
Són els mateixos nens que utilitzen aquesta graella quan passen pels diferents racons (alguns permanents i d'altres temporals), fent-hi una creu a la casella corresponent. Tots els nens han de passar per tots els racons. L'ordre per fer-ho és lliure però tenint en compte que no poden participar en cada racó més nens del prèviament assignats. Tot i que poden triar lliurement a quin racó anar cada dia, han de tenir present que al llarg d'un determinat temps hauran de passar per tots els racons i haver fet un mínim d'activitats.
Algunes activitats (tangram, mosaic, grafisme, lector, dictat mut, endevinalles, mots encreuats...) han estat seqüenciades per grau de dificultat, per tal de facilitar als nens el procés del seu propi aprenentatge. Prop d'aquestes activitats el nen hi troba sempre graelles de doble entrada específiques, per a poder marcar cada pas i seguir el seu propi procés en cadascuna de les activitats.
El conte a primer cicle
Al llarg del curs escolar dediquem un temps significatiu a l'activitat de contar contes, en les dues llengües presents a l'aula.
Contar contes és una activitat de llengua, oral i escrita, que permet posar els alumnes en situació d'escolta, practicar la comprensió, expressar la creativitat plàstica i iniciar-los en les habilitats en l'escriptura.
Contar contes és una activitat que es realitza en grup. La major part de les sessions diferenciant el grup de primer i el de segon. Tanmateix, també es fan sessions, amb contes de tutoria, agrupant tot el grup classe, sense distinció de nivells.
Objectius:
El conte utilitza verbs d'acció en temps verbal passat llunyà o recent, relata fets, accions i esdeveniments reals o ficticis que s'estructuren i ordenen cronològicament:
Activitats que desenvolupem
Mitjançant el conte, al llarg de diferents sessions treballem diferents habilitats lingüístiques:
Abans d'inicial la lectura del conte, el mestre formula preguntes relacionades amb el títol del conte i les il·lustracions de la portada per crear expectatives i estimular els coneixements previs.
Contant el conte, el mestre fa pauses per permetre que els alumnes facin hipòtesis sobre el desenvolupament que ells imaginen, per aclarir dubtes lèxic, per recapitular, etc.
En aquesta fase de comprensió i expressió orals es treballen els següents aspectes:
- Comprensió de la història
- Formulació i resposta de preguntes
- Ampliació de vocabulari
- Ordenació cronològica dels fets (seqüència temporal)
- Estructuració de frases
- Explicació de fragments del conte
Pel que fa a l'expressió escrita es treballen els següents aspectes:
- Escriure el títol
- Iniciació a la frase: redacció de frases senzilles utilitzant connectors, redacció de textos curts, adaptat a l'edat i procés evolutiu de cada alumne.
- En llengua francesa: tècnica del dictat a l'adult, a partir de les paraules i/o frases expressades pels alumnes a la mestra que aquesta escriu i els alumnes copien.
Pel que fa a la comprensió lectora:
- Una vegada re-visitat el conte en grup, es comença un treball individual de lectura de preguntes sobre el conte, en l'ordre cronològic dels fets, en la que l'alumne tria les respostes correctes o respon amb una petita frase.
- En llengua francesa aquesta activitat es fa en petits grups i amb el suport del mestre.
Triar i dibuixar una seqüència del conte utilitzant diferents tècniques.
L'activitat de conta contes introdueix l'alumne a diferents gèneres entre els quals:
- Fantàstic
- Popular
- Faules i llegendes
- Instrumental/Tutoria
- Treball sobre les emocions, auto-estima, resolució positiva de conflictes, empatia
- Treball per millorar les interaccions i habilitats socials
- Promoure la solidaritat, la cooperació, la cultura de la pau, el respecte de la diversitat, i afrontar de manera constructiva els problemes en la vida
Com a exemples de contes contats a la classe presentem aquesta petita mostra:
I conte contat ja...
Il était... une petite grenouille
Títol: Il était una petite grenouille
Autors: Jacky GIRARDET, Joëlle SCHELLE-MERVELAY i Sylvie TOUX
Il·lustració: Catherine MONDOLONI
Cançons: Walter ANICE
Editorial: CLE internacional, Paris 1986
El mètode la Petite Grenouille es treballa a primer cicle per tal de desenvolupar les competències orals de llengua francesa. Aquest mètode s'inspira i recull elements dels mètodes comunicatius.
Es divideix en dos nivells, el que permet treballar el llibre 1 amb el grup de primer i el llibre 2 amb el grup de segon. A cada nivell li correspon un llibre de contes.
El primer llibre es composa de tres històries i cada història es divideix en set unitats:
El segon llibre es composa també de tres històries dividides també en set unitats:
És un mètode FLE (Francès Llengua Estrangera) i va dirigit a un públic infantil d'edat compresa entre 5 i 8 anys. L'objectiu principal se situa a nivell oral. Afavoreix l'adquisició d'una bona comprensió oral i una bona expressió oral.
En aquest sentit permet:
Per més precisions, feu un clic aquí.
Aquest mètode permet un treball flexible sobre l'explotació pedagògica de cada història. Podem iniciar la sessió a partir de les il·lustracions de cada unitat (una doble pàgina). La il·lustració permet fer una emissió d'hipòtesis sobre què passarà, on som... També permet la descripció dels personatges, dels llocs... Això com l'aclariment de dubtes. Les il·lustracions són essencials per activar la producció oral dels nens.
Després podem passar a l'escolta de la unitat, potenciant una escolta activa on demanarem buscar algun tipus d'informació. També anirem fent preguntes per tal de comprovar la comprensió de la unitat i del vocabulari treballat.
Tanmateix cada unitat permet treballar diferents actes de comunicació com saludar i presentar-se, demanar una informació, expressar els gustos... Simularem situacions per tal de treballar i memoritzar aquests actes de comunicació, reutilitzat el vocabulari i les nocions gramaticals de cada unitat. Podem treballar per parelles o per petits grups.
Les diferents històries també permeten la memorització d'alguna cançó i de diàlegs curts. També, per acabar, realitzarem algun dibuix per il·lustrar la unitat treballada i l'acompanyem d'una frase descriptiva.
Aquesta guia és orientativa de com realitzar una sessió, ja que aquest mètode no imposa una manera sinó que dóna pistes de com treballar (els continguts i els objectius són definits en cada unitat) i permet fer ampliacions.
És un mètode engrescador i motivador pels nens. Per tal de ser atractiu al públic infantil, opta per un món imaginari creant un univers meravellós, divertit o poètic en cada història.
El fil conductor de les sis històries és el personatge de la Petite Grenouille que apareix en totes les històries fent preguntes o comentaris, resolent situacions. La cançó de la Petite Grenouille obre i tanca cada història, es torna un element familiar i tranquil·litzador.
Cada història es construeix segons una progressió tradicional: presentació d'una situació, el nus amb esdeveniments diversos i, per acabar, el desenllaç/conclusió.
La narració de la història es fa combinant una part explicativa, una part més important feta de diàlegs entre els personatges, i una altra part composada d'alguna cançó. El llenguatge utilitzat és un llenguatge corrent, amb frases simples, curtes i expressives. Els diàlegs es construeixen en un sistema de preguntes/respostes fàcil i entenedor.
Aquest mètode segueix una progressió gramatical i lexical. A mesura que anem avançant en les històries, nous elements són adquirits, però els exercicis i les activitats proposades afavoreixen la reutilització dels continguts prèviament treballats. La progressió és, doncs, en espiral, permet actualitzar constantment els coneixements i verificar-ne l'adquisició.
El treball d'expressió oral es pot fer seguint diferents tècniques:
Activitat de situació comunicativa
Activitat oral amb la titella